One more....

...Ruby Tuesday...
 
Sitter och hör (som varenda dag sista tiden) när grannens hus rivs, eller grannens...en av kommunens lägenheter där en stackare blev innebränd före jul... yes, stackare.. ingen förtjänar att dö en sån död!
 
Och där kommer vi in på reaktioner/ motreaktioner/ dubbelmoral/ sluteffekter...
 
Ex. Jag tycker att det är för j**ligt att folk röker i dagens upplysta samhälle (på riktigt så tycker jag det! Och jag kan inte fatta att folk inte har karaktär nog eller intelligens nog att sluta!) det är dessutom bevisat att 100% av alla kvinnor som röker utvecklar KOL!!! Hundra procent... hur kan man tro att 'det händer inte mig'.... Men - eftersom jag snusar, så berör det inte mig, för det är fortfarande inte bevisat att snus är riktigt farligt...så alltså kan jag sitta på mina höga hästar och moralisera över alla korkbollar som röker - eller hur? Eller också kan jag sluta snusa! Bara för att bevisa (för mig själv och andra) att beroenden är till för att göra sig av med... om man bara vill!!!!
Förutom hälsovinsten (på långt håll) så har du en ekonomisk vinst (på kort håll)!
 
Det är likadant med precis alla andra beroenden!!!
Och har ingen fattat det ännu idag, eller tror att det inte berör dom så är ointelligensen åter ett faktum... facebook är ett beroende!!!
 
 
...känner någon igen sig...? Skulle nästan tro det! Missförstå mig inte nu totalt...fb har sina goda saker oxå - om man känner igen och hittar guldkornen! (för mig var det 1 grupp - 'Arbetande Schäferhundar'), det är säkert oxå riktigt bra för att integrera med vänner/ släkt man aldrig eller sällan träffar...men helt seriöst, om jag har tre personer som jag väljer att kalla vänner irl... då är det lite fånigt att ha 600 'fejkvänner' på fb... Eller???
Eller om jag inte kan umgås med mina riktiga vänner för att dom konstant sitter med näsan i telefonen/ datorn för att 'se vad som händer på fb'...( Har nån räknat ut vad min motreaktion är på det...? )
 
 
...och så 'worst case ever'....
Alkoholen (som jag redan spytt galla över i ett tidigare inlägg) som förstör, sliter sönder och prövar människor in i det sista... Det vore rätt omoraliskt försvarbart om jag sen vickar i mig ett glas whiskey 'för att jag är det enda stora undantaget i världshistorien som verkligen blir intelligent av alkohol' - *host-host*
Visst - jag behöver inte bli absolutist för att jag har vänner/ bekanta som kan kallas för alkoholist, det är inte på mitt ansvar som dom dricker... men just här och nu... så kan jag välja att ta avstånd ifrån det för att jag känner att det ligger alldeles för nära mig - i skolan hade man kallat det 'föregå med gott exempel' - jag kallar det att bevisa att det går att klara sig utan det oxå....
 
Är ni med? Fattar ni hur jag tänker? Hur jag menar? If not - I can take it one more time!
Hur-som-helst så hoppas jag att ni fick nåt att fundera på...
 
Chill Out!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback